Promovarea online, marea problemă. Soluții, sfaturi și exemple pentru proprietarii de site-uri web 2022

Promovarea online, Online promotion
În munca mea de zi cu zi, văd des aceeași problemă la mulți clienți, proprietari ai unor site-uri web: ”Promovarea online”.
 
Unii nu înțeleg, alții nu vor sau nu își permit să cheltuie bani sau poate nu își dau seama că crearea unui site web este doar primul pas.
 
Nu este suficient să-ți faci un site web pe Internet. La fel ca site-ul tău, mai sunt alte milioane de site-uri care stau și își așteaptă vizitatorii. Și trec anii, iar aceștia întârzie să apară.
 
Poate nu ți-ai dat seama dar pe Internet este o concurență acerbă. Zilnic apar aproape 250.000 de site-uri noi.
 
La ora actuală, există 370 de milioane de domenii înregistrate. Chiar dacă fiecare domeniu ar reprezenta un singur site, tot ar fi foarte multe. Dar pentru că la un domeniu pot fi adăugate mai multe subdomenii, numărul real de site-uri este de peste 1,7 miliarde.
 
Și din toate aceste miliarde de site-uri, fac trafic demn de luat în seamă doar site-urile care publică în mod constant conținut interesant și util pentru vizitatori și site-urile care beneficiază de promovare.
 
Fără promovare site-ul practic nu există, nu este găsit de potențialii cititori sau clienți. Da, apare în căutările Google, dar pe pagina ”xx” a afișării rezultatelor, unde practic vizitatorii ajung rar.
 
Bineînțeles că ți-e frică să cheltui bani pentru promovare, fără să știi dacă profitul rezultat, va fi mai mare decât cheltuielile.
Ce tip de promovare a site-ului este bine să alegi pentru început? Care variantă este cea mai eficientă? 
Fiind la început, nu ai cum să știi răspunsurile la aceste întrebări. Și bineînțeles că vei face unele alegeri greșite. Dar greșelile sunt acele lucruri fără de care nu putem progresa. Așa că orice rețineri ai avea, cel mai bun lucru este să începi.
 
Dacă ți-ai făcut un site web, al doilea pas obligatoriu este promovarea lui.
 
Proprietarii de site-uri ar trebui să știe că:
 
1. Nu poți crește semnificativ o afacere fără promovare.
Fără promovare vei sta mult și bine într-un semi anonimat. Vei avea între 10 și 50 de vizitatori pe zi, iar o mare parte dintre aceștia sunt de fapt roboți ai motoarelor de căutare care îți scanează site-ul;
 
2. Promovarea costă.
 
3. Promovarea se face pe mai multe canale. Nu alege un singur canal pentru că nu vei avea rezultate spectaculoase.
 
4. Promovarea trebuie făcută în mod continuu. Dacă te oprești ajungi de unde ai plecat.
 
5. Fără promovare vei fi dezamăgit de beneficiile aduse de site și probabil la un moment dat vei considera că treaba cu site-ul ”nu este nicio afacere„.
De fapt este o afacere bună, dacă o vei face corect.
 
O parte dintre proprietarii de site-uri web care își dau seama că au nevoie de promovare, o abordează în mod greșit iar rezultatele obținute sunt doar satisfăcătoare și banii nu sunt cheltuiți în mod eficient.
 
Ce fac foarte unii proprietari de site-uri web?
Pasul 1. Au finalizat construcția site-ului. Din păcate, majoritatea se opresc aici.
Pasul 2. O mică parte dintre aceștia, decid să-l promoveze.
 
Cum vor face promovarea site-ului? 
Din punctul lor de vedere, răspunsul este evident: pe Facebook și pe Instagram.
 
Toată lumea este pe rețelele de socializare, deci unde altundeva? Și da, răspunsul este parțial corect. Prezența pe rețelele sociale este aproape obligatorie.
 
La o căutare rapidă pe Internet sau la recomandările prietenilor și cunoștințelor, vor găsi rapid freelanceri sau agenții care se ocupă de promovarea în social media.
 
După ce criterii vor alege freelancerul sau agenția de marketing? 
Păi după seriozitate, după preț și bineînțeles după cât de frumos sunt scrise articolele și cât de frumoase sunt imaginile din postările de pe Facebook și Instagram.
 
Fac un contract, prin care agenția se angajează să facă X postări pe săptămână pe Facebook și pe Instagram la un buget de aproximativ 200 – 400 €/lună plus plata reclamelor plătite. Și gata cu aproape 300 – 500 €/lună au rezolvat problema.
 
Între timp apar statisticile de promovare a postărilor, iar rezultatele sunt Woooow.
Proprietarii văd acum din statistici, că postările lor au ajuns pe paginile a peste 5.000 de utilizatori Facebook. 5.000 de oameni știu deja de tine, de produsele sau serviciile tale.
Nu ai cum să nu te simți mândru de această realizare. Iar numărul de urmăritori începe să crească constant. Se pare că ai luat decizia corectă și ești pe drumul cel bun.
 
Ai făcut bine că ai început promovarea afacerii tale. Acum este momentul să te întrebi dacă se poate mai bine de atât și cât de eficientă este promovarea online pe care o faci?
 
Le tot spun clienților mei că o promovare incorect făcută pe Facebook, este ca și cum ai arunca pliante din avion. Mulți le văd, puțini se apleacă să le ia de jos și puțini pun mâna pe telefon să sune la numărul de telefon de pe pliant.
 
Atunci când decizi să-ți promovezi site-ul web ar trebui să stabilești următoarele lucruri:
 
1. Cine sunt potențialii tăi clienți? 
Definește cât mai clar cui te vei adresa prin promovare. În prima fază, restrânge segmentul clienților cât mai mult, ca să te poți concentra pe cei cu potențialul cel mai mare.
 
2. Ce anume vrei să obții prin promovare?
Vrei să crești notorietatea brandului, vrei să crești încrederea clienților în calitatea produselor sau serviciilor, vrei să crești vânzările sau le vrei pe toate? Strategia de promovare diferă în funcție de alegerea pe care o faci.
 
3. Care este targetul tău?
Stabilește un target cât mai clar. De exemplu: vreau să cresc vânzările cu 15% față de perioada precedentă …
 
4. Cum măsori rezultatele?
Stabilește un mod de a măsura rezultatele și compară-le cu estimările făcute. Vei ști astfel dacă acțiunile pe care le faci sunt eficiente.
 
5. Fă-ți totuși un buget de marketing, chiar dacă ești o firmă mică și ai puține resurse financiare.
Stabilește câți bani poți cheltui anual pe marketing, împarte suma la 12 luni, dar nu în mod egal. În unele luni merită să investești mai mult în altele mai puțin și cred că îți poți da seama de ce.
 
6. Spune-le clar celor de la agenția de marketing ce vrei: 
– ăsta este bugetul meu de marketing;
– vreau să cresc vânzările cu 15% până la data de …
– etc.
 
7. Ia în calcul mai multe canale de promovare online.
Iată cele mai importante tipuri de promovare online pe care le poți folosi:
a) SEO – Optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare;
b) Publicitate cu plata pe click Google (Pay per click advertising);
c) Marketing prin e-mail (trimiterea de email-uri cu conținut publicitar);
d) Marketing pe rețelele sociale (Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube, TikTok etc.);
e) Marketing de conținut (scrierea de articole pe bloguri);
f) Podcasting (crearea de conținut audio online distribuit de platformele gen Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts etc.);
g) Webinarii;
f) Ghiduri, e-bookuri;
g) Concursuri.
 
8. Verifică modul de implementare a strategiei tale, de către agenția de publicitate.
Dacă ai noroc și dacă ești dispus să plătești pentru servicii de calitate, vei găsi o agenție de marketing profesională. Dacă nu, s-ar putea să ajungi să lucrezi cu oameni mai puțin pregătiți din punct de vedere profesional.
 
Îți recomand să fii atent la următoarele detalii:
 
a) Cere-le celor de la agenția de marketing cu care lucrezi implementarea și testarea mai multor tipuri de promovare online.
Dacă îți vor spune că ”… la banii ăștia nu putem să facem și …” probabil că au dreptate. Dar în acest caz încearcă să-i convingi să lucreze cu tine pe bază de procent din vânzări (dacă acest lucru este posibil). Sunt convins că unii vor accepta și va fi benefic pentru ambele părți.
 
Nu te baza doar pe social media. Alege să-ți promovezi site-ul pe cel puțin 3 canale diferite.
 
Ideal ar fi să să-ți optimizezi site-ul din punct de vedere SEO, deși costurile pentru această operațiune s-ar putea să fie destul de mari. Folosește acest formular de calcul pentru a estima prețul optimizării SEO a unui site web.
 
Încearcă să faci newsletter marketing.
Încearcă cu curaj Google Ads. S-ar putea să ieși mai bine din punct de vedere al prețului plătit per click în comparație cu promovarea pe Facebook.
 
b) Verifică modul de postare al articolelor pe Facebook!
Am observat că multă lume, chiar și unele agenții de marketing postează articole direct pe pagina de Facebook.
Este o mare greșeală, timp, bani și efort consumat ineficient. Dacă faci acest lucru, site-ul tău NU BENEFICIAZĂ de traficul creat pe rețeaua de socializare Facebook.
 
Dacă articolul pe care vrei să-l postezi este chiar foarte scurt, atunci nu prea ai ce face și postezi textul direct pe Facebook dar pune neapărat și un link către site-ul tău, către pagina cu produse, servicii, pagina de prezentare, de contact etc..
 
Uită-te cum fac cei mai mari bloggeri din România, de exemplu pagina de FB a lui Mihai Vasilescu (omul chiar explică de ce face acest lucru într-unul din videoclipurile sale de pe Youtube).
 
Acești bloggeri scriu articolul pe site-ul lor, iar pe Facebook postează doar link-ul către articol împreună cu o scurtă descriere și obligă în acest fel cititorul să îi viziteze site-ul.
 
De ce fac bloggerii acest lucru? Pentru că au nevoie de trafic pe site-ul lor. Cu cât au mai mult trafic, cu atât vor vinde mai multă publicitate.
 
Nu muncii și nu cheltui bani ca să faci trafic doar pe Facebook. Mult mai important este să faci trafic pentru tine, deci fă tot posibilul să redirecționezi traficul de pe price rețea de socializare (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest etc) către site-ul tău web.
 
c) Nu te lăsa impresionat de numărul mare al afișărilor unei postări de pe Facebook.
De exemplu dacă o postare a fost publicată pe paginile a 5.000 de utilizatori, nu înseamnă că toți cei 5.000 au băgat-o în seamă. Cel mai important lucru pentru tine este numărul celor care au făcut click pe postare și în felul acesta au ajuns de exemplu pe pagina produsului în vederea cumpărării sau pe pagina de contact a site-ului.
 
Îți recomand să intri pe pagina cu statistici de pe Facebook și să faci un calcul simplu: împarte numărul de click-uri ale unei postări (coloana ”Impact”) la numărul de afișări ale postării  (coloana ”Interacțiuni”). Vei observa că pentru majoritatea postărilor, numărul celor întradevăr interesați de ”postare” variază între 0,5% și 1,5%, adică 25 – 75 de oameni din cei 5.000. Este foarte puțin.
 
De aici poți trage concluzia că postările sunt ineficiente, iar motivele pot fi:
– majoritatea urmăritorilor paginii tale sunt ”de umplutură” și prea puțini potențiali clienți;
– postarea nu a fost concepută corect;
– postarea s-a făcut la o oră nepotrivită;
– postarea nu a fost făcută în zilele cu audiența cea mai mare;
– dacă postarea a fost de tip ”reclamă plătită”, setările reclamei nu au fost cele mai potrivite.
O postare pe Facebook corect făcută, ar putea genera click-uri pentru 4% – 6% din utilizatorii pe paginile cărora a fost afișată.
 
Verifică statisticile postărilor pe Facebook și Instagram. Testează mai multe variante, până ajungi la rezultatele dorite. 
 
 
d) Analizează cu atenție textele postărilor scrise de agenția de marketing. 
Să presupunem că ai un magazin online și vinzi decorațiuni de interior, iar cei de la agenție postează pe Facebook poze cu produsele și texte în care scriu despre frumusețea produsului, despre culori, despre cât de bine s-ar potrivi el în sufrageria ta etc..
Dacă scopul postărilor este creșterea notorietății brandului sau informarea potențialilor clienți, textul este ok.
Dacă scopul promovării este vânzarea produsului, textul este insuficient. Scopul tău este să vinzi, nu doar să te lauzi pe Facebook sau Instagram. Din acest motiv, textul ar trebui să conțină acel text ”Call to action”, care să determine potențialul client să facă click pe postare și să ajungă la magazinul tău online, pe pagina produsului.
 
Exemple de ”Call to action”.
 
Dacă ai un magazin online:
– ”Cumpără acum produsul …”;
– ”Cumpără acum, plătești mai târziu …”;
– ”La orice comanda formată din produsele … primești cadou …”;
– ”Vezi detalii despre promoția noastră …”
– ”Vezi detaliile produsului pe pagina noastră …”
– ”Profită de campania …”
– ”Vizitează magazinele noastre …”
– ”Ofertă limitată, ultimele xxxx produse …”.
 
Dacă vinzi produse digitale online:
– ”Încearcă gratuit ….”;
– ”Testează gratuit …”;
– ”Descarcă gratuit …”.
 
Pentru orice site web ce are implementat serviciul de newsletter:
– ”Înregistrează-te pe site-ul nostru și …”;
– ”Abonează-te la newsletter și află cele mai …”;
– ”Intră în comunitatea ….”.
 
 
e) Cere-i agenției de marketing un plan general de promovare online a site-ului tău.
De ce ar trebui să ceri acest plan general?
Pentru că am întâlnit freelanceri și agenții de marketing care fac doar promovare pe Facebook și Instagram. Atât și nimic altceva.
Faptul că se ocupă doar de acest gen de promovare, nu este un lucru rău, iar promovarea pe rețelele de socializare este utilă și în majoritatea cazurilor trebuie făcută.
 
Înainte de a te apuca de treabă, ar fi bine să afli care sunt cele mai eficiente tipuri de promovare pentru domeniul tău.
 
De exemplu, cel mai eficient mod de promovare, pe termen lung, pentru orice tip de site este SEO (optimizarea site-ului pentru motoarele de căutare). Dar sunt situații (nu multe) în care nu poți face mare lucru cu SEO și singurul mod de a-ți promova produsele este promovarea plătită la Google (Google Ads).
 
Dacă comercializezi cărți online, un bun mod de promovare ar putea fi podcastingul.
 
Dacă ai un site web din domeniul psihologie, psihoterapie, blogging-ul și podcasturile ar putea fi soluții de succes.
 
Dacă vrei să captezi atenția unui public de nișă din domeniul industrial, promovarea pe Facebook și Instagram este aproape inutilă și va trebui să încerci newsletter marketing de exemplu.
 
Dacă publicul tău țintă este foarte tânăr, unul dintre cele mai utile instrumente disponibile este probabil TikTok.
 
În concluzie nu te baza doar pe Facebook și Instagram, chiar dacă pe acest segment sunt cele mai multe oferte și cele mai bune prețuri.
 
f) Alege o agenție care știe să utilizeze și să interpreteze datele analitice.
De ce?
Pentru că nu este suficient să faci doar promovare. Trebui să și măsori rezultatele. Să vezi dacă mergi în direcția corectă și dacă îți vei atinge target-ul conform planului.
Sunt destule persoane din domeniul digital marketing care nici măcar nu au auzit de Google Analytics sau alte instrumente utile pentru măsurarea performanțelor unui site web. Sau dacă au auzit nu știu să le utilizeze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.