Din culisele discuțiilor cu clienții
Un articol din seria „În spatele scenei: Sfaturi de la un web designer”
Ca web designer profesionist, printre cele mai interesante solicitări pe care le primesc, sunt în general cele de „reparare” a unui site făcut de un „prieten”.
De obicei, aceste discuții încep cu „e doar o mică problemă” și se termină din păcate cu „ar trebui să refacem totul„. În această poveste vă împărtășesc o discuție recentă care ilustrează perfect de ce e bine să lucrezi cu profesioniști de la început.
– Alo, bună ziua!
– Bună ziua! Cu ce vă pot ajuta?
– Știți, am o mică problemă cu site-ul meu…
– Da, vă ascult. Care este problema?
– Mi l-a făcut un amic acum vreo 2 luni, că e pasionat de calculatoare, dar nu prea merge bine.
– Înțeleg. Ce nu funcționează? Puteți să-mi dați mai multe detalii?
– Păi când intru, uneori se încarcă, alteori nu. Și pe telefon nu se afișează bine. Nu se văd bine pozele, textul iese din pagină…
– Ok. Mai sunt și alte aspecte care nu funcționează cum ar trebui?
– Da, nu pot să adaug produse noi. Zice că nu am nu știu ce permisiuni. Și mai e ceva cu niște erori care apar când clienții vor să comande.
– Este un magazin online?
– Da, vindem haine pentru copii. Avem și magazin fizic, dar am vrut să vindem și online.
– Și de când aveți problemele astea cu site-ul?
– Cam de când l-a făcut. La început a mers cât de cât, dar amicul e la facultate acum și nu mai are timp să se uite. De fapt este băiatul unui prieten
– Înțeleg situația. Îmi puteți trimite link-ul să văd site-ul? Aș vrea să fac o analiză rapidă.
– Da, vi-l trimit acum pe WhatsApp.
[20 minute mai târziu]
– Am verificat site-ul și, din păcate, sunt câteva probleme serioase…
– Dar ce probleme? Nu merge doar să reparați ce nu merge? Să-l faceți să meargă mai repede?
– Din păcate nu e atât de simplu. Am identificat mai multe aspecte critice: site-ul are probleme de securitate, este făcut cu module piratate și are o mulțime de erori în funcționare. Ăn plus nu are implementat sistemul GDPR, nu are paginile cu Politica de confidențialitate, Politica de retur etc.
– Păi dar amicul a zis că a folosit WordPress, că e cel mai bun. Toată lumea folosește WordPress!
– WordPress este într-adevăr o platformă excelentă, dar trebuie configurată și întreținută corect.
– Și cât m-ar costa să-l reparați?
– Am să fiu sincer cu dumneavoastră – ar costa mai mult să-l repar decât să fac unul nou.
– Cum adică? Păi amicul l-a făcut în două zile! Cum să coste mai mult decât reparația?
– Înțeleg surprinderea dumneavoastră. Dar e ca și cum ați construi o casă – poți să o faci repede și ieftin, dar s-ar putea să ai probleme mai târziu cu fundația, cu instalațiile …
– Și cât ar costa unul nou? Așa, ca să am o idee…
– Un magazin online, cu funcționalitățile minime necesare, pornește de la 1.500€.
– Atât de mult? Amicul a făcut totul cu 200€!
– Înțeleg că pare mult, dar acesta este prețul pentru construcția unui magazin online. Pot să vă explic exact ce probleme sunt și de ce e mai avantajos să începem de la zero. Vreți să le luăm pe rând?
– Păi nu prea. Prețul este cam mare. Să știți că nu-mi permit. Puteți să-mi faceți un preț mai bun?
– Dacă doriți vă pot face o ofertă detaliată, în care veți vedea absolut toate activitățile pe care le fac în procesul de construcție a site-ului ca să înțelegeți cum am construit prețul final și vă mai pot ajuta cu plata site-ului în maxim 12 rate lunare. Se face contract, factură etc.
– Ok, haideți că mă gândesc și revin.
[5 luni mai târziu]
– Vă salut, tot eu cu magazinul online …
– Bună ziua! Da știu despre ce este vorba.
– Haideți să vedem cum facem. Eventual să-l facem de la zero. Se pare că nu prea am o alternativă mai bună și de încredere.
– Bine. Vă pregătesc oferta, apoi discutăm detaliile și dacă totul este ok, semnăm contractul și mă apuc de lucru.
– Dar în 12 rate, dacă se poate.
– Se poate.