Prezența online a liceelor din România: Un coșmar digital care trebuie schimbat
Ai observat vreodată cât de jalnice sunt site-urile web ale liceelor din România? Probabil că da, dacă ești părinte și ai sau ai avut copii la școală. Experiența este frustrantă: informații dezorganizate, multe inutile, design învechit, lipsă de funcționalitate, probleme de securitate ceea ce le face vulnerabile la atacuri cibernetice și nici cea mai mică urmă de marketing pentru promovarea liceului.
Să începem cu problema care m-a determinat să scriu acest articol. Unul dintre prietenii mei, antreprenor dedicat, care de ani buni încerca să ajute un liceu din Timișoara, atât financiar cât și prin implicarea lui în pregătirea profesională a elevilor, m-a sunat să mă întrebe dacă vreau să îl ajut în refacerea site-ului acestui liceu. I-am spus că îl ajut cu plăcere și m-am apucat să studiez subiectul. Am analizat site-ul liceului care într-adevăr era într-o stare jalnică și apoi am început să analizez alte site-uri ale liceelor din Timișoara apoi din România, în căutarea de informații și inspirație.
Dar de unde inspirație? Cu extrem de puține excepții, toate site-urile vizitate sunt mult sub nivelul meu de acceptare.
– Prost făcute, ca și cum ar fi fost create de amatori fără experiență în domeniu (poate chiar așa au fost făcute).
– Prost administrate, cu actualizări rare sau inexistente.
– Pline de informații inutile.
– Lipsite de informațiile esențiale de care elevii, părinții și profesorii ar avea nevoie.
– O proastă organizare a conținutului, transformând navigarea pe site într-un labirint al frustrării.
– Designul nu respectă standarde UX (User Experience) și UI (User Interface), făcând site-urile greu de folosit.
– Prost administrate, cu actualizări rare sau inexistente.
– Pline de informații inutile.
– Lipsite de informațiile esențiale de care elevii, părinții și profesorii ar avea nevoie.
– O proastă organizare a conținutului, transformând navigarea pe site într-un labirint al frustrării.
– Designul nu respectă standarde UX (User Experience) și UI (User Interface), făcând site-urile greu de folosit.
– O parte dintre site-uri au probleme evidente de securitate transformându-le în adevărate riscuri pentru utilizatori.
Eu știam că site-urile instituțiilor de stat ”arată și funcționează într-un anume fel”, dar cele care țin de Ministerul Educației sunt pur și simplu dezastre digitale. În loc să fie instrumente dinamice și utile, ele sunt simple depozite de informații aruncate la întâmplare, lipsite de orice valoare practică. Chiar și liceele considerate de top în țară au site-uri dezamăgitoare din punctul meu de vedere.
Cu excepția liceelor private, majoritatea site-urilor liceelor de stat ignoră complet elementele esențiale de marketing și branding. Promovarea numelui și a valorilor instituției ar trebui să fie o prioritate, chiar și pentru liceele de stat. Fără o strategie eficientă de comunicare și promovare, atragerea de profesori talentați, elevi dedicați și părinți mulțumiți devine o luptă constantă fără succes.
Problema principală este lipsa viziunii și a planificării pe termen lung în ceea ce privește dezvoltarea acestor platforme online. Un site web al unei instituții de învățământ ar trebui să fie mai mult decât un simplu blog cu informații scrise la întâmplare. Un site web al unui liceu ar trebui să fie o resursă vie, în continuă evoluție, care reflectă nevoile și interesele comunității școlare. Ar trebui să fie alimentat constant cu informații relevante, iar profesorii și elevii ar trebui să fie implicați activ în acest proces, contribuind cu conținut valoros din domeniile lor de expertiză. Și nu în ultimul rând, să fie un instrument de promovare a liceului.
Și când te gândești că astfel de site-uri au și liceele cu profil de informatică, la care profesorii predau programare și chiar web design.
Wow … dar ce direct ai spus! Adevărat!